Innowacja pedagogiczna „Dziecięca kraina zmysłów – zabawy sensoplastyczne”
Innowacja pedagogiczna „Dziecięca kraina zmysłów – zabawy sensoplastyczne”
„Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach”
Arystoteles
Opracowana innowacja ma za zadanie odkrywać, rozwijać i wspomagać umiejętność kreatywnego poznawania rzeczywistości. Jest wdrażana w zakresie wychowania przedszkolnego we wszystkich oddziałach przedszkolnych. Dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej. Podczas zabaw będzie istotna stymulacja dotykowa, sensoplastyka i stymulacja czucia wewnętrznego ciała.
Innowacja ma na celu podniesienie zdolności manualnych z wykorzystaniem zabaw sensorycznych rozwijających motorykę małą umożliwiającą nowe doznania, wszechstronny rozwój dzieci, pobudzanie dzieci do działania oraz terapeutyczne oddziaływanie na zmysł dotyku.
Cele ogólne innowacji:
- wspieranie działań twórczych dzieci w różnych dziedzinach ich aktywności, stymulowanie i rozwijanie potencjalnych zdolności twórczych;
- rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci – umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów;
- aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni;
- rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, projektowania wytworów plastyczno- konstrukcyjnych;
- stwarzanie szans na dotykanie, poznawanie różnorodnych i niespotykanych substancji, faktur;
- budowanie świadomości i przestrzeni własnego ciała;
- doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego;
- relaksacja fizyczna i psychiczna dziecka;
- skoordynowane używanie obu rąk;
- eksperymentowanie z nowościami plastycznymi;
- zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawczej dzieci;
- kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym człowiekiem.
Cele szczegółowe innowacji:
- budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci;
- inicjowanie samodzielnych działań dzieci- zachęcanie do obserwowania, wyciągania wniosków;
- ćwiczenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat;
- wzbogacanie ekspresji wypowiedzi;
- aktywizowanie dzieci do podejmowania twórczych działań;
- rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka;
- odkrywanie własnych możliwości twórczych i kształtowanie kreatywnej postawy;
- wyrabianie swobody w świadomym operowaniu środkami wyrazu plastycznego
Autorzy innowacji
Wioletta Czerwonka
Anna Podlewska – Troć