Innowacja pedagogiczna „Dziecięca kraina zmysłów – zabawy sensoplastyczne”

Innowacja pedagogiczna „Dziecięca kraina zmysłów – zabawy sensoplastyczne”

„Nie ma nic w umyśle, czego by przedtem nie było w zmysłach”

Arystoteles

 

Opracowana innowacja ma za zadanie odkrywać, rozwijać i wspomagać umiejętność kreatywnego poznawania rzeczywistości. Jest wdrażana w zakresie wychowania przedszkolnego we wszystkich oddziałach przedszkolnych. Dotyczy rozwijania motoryki małej i dużej u dzieci poprzez zabawy z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej. Podczas zabaw będzie istotna stymulacja dotykowa, sensoplastyka i stymulacja czucia wewnętrznego ciała. 

Innowacja ma na celu podniesienie zdolności manualnych z wykorzystaniem zabaw sensorycznych rozwijających motorykę małą umożliwiającą nowe doznania, wszechstronny rozwój dzieci, pobudzanie dzieci do działania oraz terapeutyczne oddziaływanie na zmysł dotyku.

Cele ogólne innowacji:

  • wspieranie działań twórczych dzieci w różnych dziedzinach ich aktywności, stymulowanie i rozwijanie potencjalnych zdolności twórczych;
  • rozbudzanie i rozwijanie kreatywnego myślenia u dzieci – umiejętności dostrzegania nowych rozwiązań, możliwości, pomysłów;
  • aktywizowanie sfery fantazji i wyobraźni;
  • rozwijanie umiejętności planowania własnych działań, projektowania wytworów plastyczno- konstrukcyjnych;
  • stwarzanie szans na dotykanie, poznawanie różnorodnych i niespotykanych substancji, faktur;
  • budowanie świadomości i przestrzeni własnego ciała;
  • doskonalenie umiejętności napinania mięśni i rozluźniania napięcia mięśniowego;
  • relaksacja fizyczna i psychiczna dziecka;
  • skoordynowane używanie obu rąk;
  • eksperymentowanie z nowościami plastycznymi;
  • zaspakajanie naturalnej potrzeby poznawczej dzieci;
  • kształtowanie pozytywnych odczuć w kontakcie z innym człowiekiem.

Cele szczegółowe innowacji:

  • budzenie ciekawości oraz aktywności poznawczej dzieci;
  • inicjowanie samodzielnych działań dzieci- zachęcanie do obserwowania, wyciągania wniosków;
  • ćwiczenie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat;
  • wzbogacanie ekspresji wypowiedzi;
  • aktywizowanie dzieci do podejmowania twórczych działań;
  • rozwijanie wyobraźni, twórczej postawy oraz ekspresji plastycznej dziecka;
  • odkrywanie własnych możliwości twórczych i kształtowanie kreatywnej postawy;
  • wyrabianie swobody w świadomym operowaniu środkami wyrazu plastycznego

 

Autorzy innowacji

Wioletta Czerwonka

Anna Podlewska – Troć